ul. Kazimierza Wielkiego 8/66/68
20-611 Lublin
Tel. (81) 464 16 17
Fax. (81) 464 16 18
Email: biuro@opiekunowie.pl
PIJMY SOK Z JABŁEK!!!
Regularne picie soku z jabłek może przeciwdziałać zaburzeniom pamięci (demencji) w starszym wieku - nawet tym najpoważniejszym, jak choroba Alzheimera, wynika z pracy na łamach pisma "Journal of Alzheimer's Disease".
Naukowcy z Uniwersytetu Stanu Massachusetts w Lowell już wcześniej przeprowadzili szereg badań na myszach, z których wynikało, że picie soku z jabłek pozwala gryzoniom lepiej zapamiętywać drogę w labiryncie, a także zapobiega związanemu z wiekiem osłabieniu pamięci.

W swoich najnowszych doświadczeniach ten sam zespół badaczy wykazał z kolei, że u myszy, które regularnie piły sok jabłkowy, powstawało mniej beta-amyloidu - związku odpowiedzialnego za tworzenie się toksycznych dla neuronów złogów w mózgu (tzw. płytek amyloidalnych). Struktury te są charakterystyczne dla mózgów osób chorych na alzheimera i formują się najpierw w strukturach odpowiedzialnych za zapamiętywanie.
Każdego dnia przez miesiąc gryzonie wypijały sok jabłkowy w ilości, która u ludzi odpowiada dwóch szklankom tego napoju dziennie.
"Odkrycia te po raz kolejny potwierdzają, że ryzyko rozwoju chorób neurodegeneracyjnych w starszym wieku zależy zarówno od czynników genetycznych, jak i od diety. Wynika z nich, że regularne spożycie soku z jabłek nie tylko może poprawić funkcjonowanie mózgu, ale też opóźnić rozwój choroby Alzheimera i działać terapeutycznie" - komentuje prowadzący badania dr Thomas B. Shea.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DAKTYLE
Daktyle są bardzo słodkie, ale nie powodują wzrostu poziomu cukru we krwi i rzeczywiście chronią przed odkładaniem się złogów cholesterolu na ściankach naczyń krwionośnych - pisze o wynikach najnowszych badań anglojęzyczny dziennik "Jerusalem Post".
Badania przeprowadzone w ośrodku medycznym im. Majmonidesa (hebr. Rambam) i Instytucie Technologii Technion w Hajfie, najbardziej znanej wyższej uczelni technicznej Izraela, wskazują na zdrowotne korzyści ze spożywania daktyli: poprawę profilu lipidowego (cholesterolu), zapobieganie odkładania się blaszki miażdżycowej, która zwęża średnicę naczyń krwionośnych serca i prowadzących do mózgu.
Według kierującego badaniami profesora biochemii Michaela Avirama z Technionu wkrótce ukaże się publikacja na ten temat w naukowym piśmie "Journal of Agricultural and Food Chemistry".
Aviram od dawna zajmuje się badaniem korzyści, jakie przynosi spożywanie niektórych owoców i warzyw. Był pierwszym naukowcem, który zwrócił uwagę na dobroczynne działanie granatów, czerwonego wina (i ciemnych winogron) oraz oliwy z oliwek w zapobieganiu chorobom serca i zawałom.
"Podejrzewano, że daktyle to cukrowa bomba - powiedział Aviram. - Ale badania na ludziach zdrowych wykazały, że 100 gramów daktyli dziennie przez miesiąc nie powoduje wzrostu poziomu cukru we krwi, a za to znacznie obniża poziom trójglicerydów. Minimalizują one również utlenienie się cholesterolu", które zapoczątkowuje proces osadzania się blaszki miażdżycowej.
KOLEKTYWY:
Aktywność społeczna jest tak samo ważna dla podtrzymania zdrowia człowieka, jak sport, dieta lub lekarstwa. Do wniosku takiego doszli naukowcy brytyjscy i australijscy, których wyniki badań opublikował londyński dziennik "Daily Express".
Według naukowców, aktywne kontakty i działania w ramach różnych grup i kolektywów społecznych przyczyniają się do obniżenia ryzyka zawału serca, udaru a nawet grypy.
Gazeta omawia wyniki badań prof. Jolandy Getten z australijskiego Uniwersytetu Queensland, według których pasjonujące rozmowy przy stole, w tym także w restauracjach i kawiarniach, zwiększają aktywność pracy mózgu, co w bardzo korzystny sposób wpływa na zdrowie. "Ustaliliśmy, jak ważną sprawą jest znajdowanie się w grupie społecznej i identyfikowanie się z jakimś konkretnym kolektywem" - podkreśliła Getten.
Jej zdaniem, liczne choroby, przede wszystkim o charakterze psychicznym, są następstwem braku pozytywnych kontaktów człowieka. Szczególną wartość ma przy tym przyjaźń między ludźmi - podkreśliła profesor.
PAP z future.wp.pl dnia 20.10.2009
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Artykuły z tygodnika " Tele Tydzień":
Jeśli chcielibyście napisać coś na temat Seniorów to prosimy prześlijcie to do nas biuro@opiekunowie.pl zamieścimy Wasz artykuł właśnie tutaj.
Chętnie podzielimy się swoją wiedzą, doświadczeniem a także wysłuchamy tego co Wy macie do powiedzenia o Seniorach.
Prosimy o kontakt z nasza Fundacją +48 81-464-16-17
![Polski/Polish [Polski/Polish]](pub/pic/pl.gif)
![English [English]](pub/pic/en.gif)
![Deutsch/German [Deutsch/German]](pub/pic/de.gif)